חוזרים לבית הספר

מאת:  ענת אשד- .M.A ייעוץ להורים ולמורים 

תקופת החזרה לבית הספר היא תקופה של אי-שקט והתרגשות בקרב הילדים וגם בקרב ההורים.

המעבר והשינוי מסיטואציה של חופש וגבולות רופפים למסגרת ברורה ולפעמים מלחיצה עלולים לגרום לחששות. להורים יש תפקיד חשוב ומשמעותי כמנחים מאמנים מעודדים ונוסכים בטחון.

על ההורים לעזור לילדים להסתגל מחדש לחזרה ללימודים. עליהם להנחות ולהדריך את הילדים בכל המישורים: המישור הרגשי והמישור הפרקטי כדי שיגיעו לבית הספר מחוזקים.

הסכמים :

על ההורים לשבת עם הילדים ולהסביר להם שמכיוון שהחופשה מגיעה לסיומה, צריך להתחיל להיערך מחדש. חשוב להגיע להסכמות בנוגע לשינויים שיתחילו להתבצע בשבוע האחרון: שעות השינה/ שעות ההשכמה/ סידור שולחן העבודה וארונות הבגדים/ סידור הילקוט/פחות משחקי מחשב ופחות טלוויזיה.

שיתוף פעולה:

האחריות לביצוע השינויים היא על ההורה והמבוגר האחראי. הילדים מצידם יעדיפו

להמשיך לישון בשעות הבוקר המאוחרות ולשחק במחשב במשך הליל . ההורה הוא שצריך

לקבוע את הגבולות ועליו לוודא שהם אכן מתבצעים. במידה והילדים לא מוכנים לשתף

פעולה הדבר מצביע על בעייתיות במערכת היחסים.

תיאום ציפיות:

חשוב וכדאי לנהל שיחה עם הילדים לגבי העומד להתרחש. לשמוע על הציפיות שלהם מעצמם לגבי הלימודים- על הדרך שבה הם רואים את עצמם משקיעים. זו הזדמנות לתאום ציפיות לגבי שיעורי הבית. מתי מכינים? מה קורה כשזקוקים לעזרה? למי פונים? חשוב לסכם עם הילדים על ההתנהלות והזמנים בבוקר- ולשוחח איתם על זמני הכנת השיעורים אחה"צ.

תפקידים ותחושת אחריות:

ככל שהילדים עושים יותר דברים באופן עצמאי, כך מתפתחת אצלם תחושת היכולת ותחושת האחריות. כדאי מאוד שהילדים יתלבשו לבד. יסדרו את החדר ויכינו לעצמם את האוכל. בבתים שהדבר עדיין לא מתקיים- ניתן לנצל את ההזדמנות לומר לילדים שהשנה הם כבר בוגרים – שאתם בטוחים שהם מסוגלים – ולכן השנה אתם תאפשרו להם לעשות יותר דברים בכוחות עצמם.

השכמה:

רצוי מאוד שכל ילד יתעורר באופן עצמאי בעזרת שעון מעורר. גם ילד שמתחיל ללמוד בכיתה א' מסוגל להשתמש בשעון מעורר. הדבר יחסוך במהלך השנה הרבה מאוד אנרגיה שמושקעת בוויכוחים בבוקר, ומאידך יאפשר לילד להתאמן באחריות.

עידוד:

על ההורים לשדר לילד שהם מאמינים בו וביכולתו. אם הילד מדבר על חששות ועל פחדים מבית הספר- לא לשלול את התחושות-לא להתעלם ולא להתווכח ולנסות להוכיח לו שהוא טועה. חשוב לשקף לילד את תחושותיו. לומר לו שאתם מבינים אותו שהוא כרגע חושש ושזה טבעי- אבל מהיכרותכם אותו אתם מאמינים בו. על ההורה להזכיר לילד מקרים וחוויות של הצלחה כדי שלילד יהיה על מה להישען וכך יתחבר ליכולות שלו.

מסרים:

כדאי מאוד להעביר מסרים חיוביים בנוגע לבית הספר ולחשיבות הלימודים. יש הורים שהחוויה האישית שלהם מבית הספר הייתה שלילית והם מעבירים אותה גם במסרים לא מילוליים לילדים. כאשר ההורה מזלזל במורה או במקצוע מסוים, הילד מקבל מסר שלילי שעלול לפגוע ברצון שלו להשקיע ולהתאמץ. חשוב שההורה יעשה הפרדה בין החוויה האישית שלו ובין התפקיד שלו כהורה.

תקשורת נכונה:

אנו בגישה האדלריאנית מאמינים שתחושת שייכות נכונה משפיעה על הרווחה הנפשית של כל אחד. כל ילד זקוק למעגל של חברים ולתחושה שהוא מקובל בקרב המורים. חשוב להעביר לילד מסר שיש לו אחריות על מערכות היחסים שהוא בונה עם החברים ועם המורים. כדאי לצייד את הילד בכלים לתקשורת נכונה ואסרטיבית. לדבר איתו על מצבים שבהם הוא כועס/מתוסכל/מרגיש פגוע. לברר איתו מה הוא עושה? למי הוא פונה? איך הוא פותר קונפליקטים ?

סודות:

בדרך כלל כאשר ילדים לא מספרים להורים על תוצאות של מבחנים או על קשיים, הדבר נובע מהפחד שלהם מתגובת ההורה. חשוב שההורים יעבירו לילדים מסר שקשיים וכישלונות הם חלק אינטגראלי בכל תהליך של למידה. ההורה צריך להעביר מסר :"אני כאן כדי לעזור ולתמוך..." "אשמח לייעץ ". "אל תפחד לספר- כי לא אכעס".

טקס פרידה מהחופשה:

רצוי לארגן מפגש משפחתי חגיגי בשבוע האחרון לכבוד סיום החופש ותחילת הלימודים. ארוחה חגיגית/סרט/פיקניק בים. בהזדמנות הזו כדאי לסכם מה הם הדברים הטובים שקרו לכל אחד מבני המשפחה במהלך החופשה? מה הם הדברים המשותפים הטובים שקרו לנו? ואיך היינו רוצים לארגן את החופש בשנה הבאה?

מתנה/ברכה:

מתנה אישית קטנה וסמלית מלווה בברכת הצלחה מהווה מסר מצד ההורה לגבי חשיבות הלימודים.


כל הזכויות שמורות לענת אשד