החופש הגדול- הזדמנות


החופש הגדול מהווה תקופה מאתגרת עבור הורים וילדים כאחד.

המצב שבו יוצאים מהשגרה וממסגרת ידועה וברורה יכול ליצור סיר לחץ חם ורותח אפילו יותר  ממזג האוויר.

השהות הממושכת  ביחד בבית לא תמיד תורמת לשיפור היחסים.

ישנם ילדים שהחופש מבחינתם הוא פריקת עול- וישנם הורים שמרגישים תסכול נוראי כאשר הם רואים חוסר מעש....

כאשר הילדים צעירים הם אינם מסרבים ללכת לקייטנות – וכך נמשכת השגרה שבה כל אחד יוצא בבוקר מהבית.

כשהילדים בקייטנה התחושה של ההורים היא שהילדים "עשו משהו"...שהם לא בזבזו את הזמן...

אבל כאשר הילדים גדלים  ונכנסים למסגרת של חטיבת הביניים או התיכון – הם מרגישים מספיק עצמאיים

ובשלים  לעמוד על זכותם לבחור ומרביתם מעדיפים להישאר בבית. הורים רבים מתלוננים על כך שהילדים

"מבזבזים את הזמן..."    
יושבים שעות ליד המחשב...קמים מאוחר...  מבלים בשעות הלילה המאוחרות

עם חברים .....אינם משתפים וההורים לא יודעים מה הם עושים....????  
שעות של התמרחות  על הספה

מול הטלוויזיה... או שיחות טלפון ארוכות שאת מחירם משלמים ההורים...


 

מה עושים?   עיצות להורים המותשים: 

כהורים כדאי  לנו להתייחס אל החופש כאל הזדמנות:

  • הזדמנות לילדים ללמוד על ניהול זמן - וניהול עצמי. 

  • הזדמנות לילדים להכיר עוד מעגלי חיים – ולהתמודד עם אתגרים חדשים.

  • הזדמנות גם לחוות שעמום ולמצוא פתרונות מתאימים....

 
תכנון:
 
כדאי מאוד לקיים עוד לפני החופש שיחה עם  הנער/ה...ולבדוק איתם מה הם מתכננים לעשות

בחופש...  
לפעמים מכיוון שהילדים רגילים שמתכננים עבורם – הם בכלל לא מעלים בראשם את

האופציה שכרגע הזמן  הוא בלעדי שלהם...    כפי שכתבתי, זו הזדמנות עבורנו ההורים לשחרר

ולאפשר להם להתנסות. 


דמי כיס:

כדאי לשבת ולהסביר שאתם ההורים נותנים לילד סכום מסוים לבילויים.מעבר לכך – אם הוא ירצה

לבלות  יותר יהיה עליו למצוא מקור מימון.אולי לעבוד כבייבי סיטר? או בהדרכה בקייטנה? או במלצרות?


אפשר גם לסכם עם הילדים שעבור רחיצת המכונית הם יכולים לקבל סכום מסוים...

 
לא לשירותים מיותרים:

ישנם בתים שבהם הילדים מקבלים את כל השירותים. מנקים עבורם את החדר, מכינים עבורם את

האוכל-  מכבסים להם מגהצים  
ומסדרים להם את הבגדים בארון...


כדאי מאוד לנצל את החופש כדי לאפשר לילדים להכיר את החיים האמיתיים.

לומר להם בשיחה המקדימה – שמכיוון שבחודשיים הקרובים הם יהיו פנויים – אין צורך לנקות להם את

החדר – כי הם יכולים לנקות לבד..הם גם יהיו אחראים להכין לעצמם את האוכל – לכבד ולגהץ....


חשוב מאוד להעביר את המסר שההורה לא עושה את הדברים כדי להעניש או להוריד את רמת החיים

של הילד... 
ההורה צריך לומר לילד שהוא חושב שזו הזדמנות מבחינתו ללמוד להיות עצמאי...
 

בחירה ועצמאות:

החופש הגדול מהווה הזדמנות מצוינת עבור הילדים להתאמן בניהול זמן.

זו הזדמנות מצוינת עבור הילדים ללמוד על עצמם.לשאול את עצמם ממה הם נהנים? מתי הם

משתעממים? 
מה הם אוהבים או לא אוהבים לעשות. יש הורים שקשה להם לראות את הילדים משתעממים

ומיד מציעים להם תעסוקה.


חשוב שהילדים כן יחוו שעמום. וחשוב עוד יותר שינסו למצוא לעצמם פתרונות.

ישנם הורים שמתרגשים מכך שהילד אומר : "אימא משעמם לי..."   הם מרגישים שעליהם לשמש קציני 

תרבות ובידור עבור הילד.  
כדאי לראות בשעמום הזדמנות.  ולענות לילד:  "באמת חבל שמשעמם לך.. מה

אתה מציע לעשות...?"   

חשוב שהילד ימצא פתרונות.

 
משחקים שעות במחשב:

הורים מתלוננים על כך שהילדים משחקים שעות במחשב.אין פסול בכך שילד יושב ומשחק.

הדבר מוכיח על יכולת ריכוז – התמדה והרבה סבלנות.

אבל מצד שני חשוב מאוד שלהורים תהיה בקרה ושליטה על  הגלישה במחשב.ישנם ילדים שגולשים

באופן  לא מבוקר ונחשפים לאתרי סקס ופורנוגרפיה שמשחיתים להם את הנשמה..


כדאי לחשוב על פתרון לגבי הגלישה.  מומלץ לרכוש תוכנה לחסימת אתרים.

וחשוב לקבוע עם הילדים מסגרת של שעות סבירה לגלישה.

 
תקשורת נכונה:

על פי רוב,   מריבות – עימותים – לחץ וחיכוכים נובעים בגלל תקשורת לקויה.

כשבמקום לשאול, להציע,  להקשיב או לשתף ההורה נותן הוראות ובא בדרישות.

במקום לומר לילד: " תפסיק כבר לשבת כל היום ליד המחשב..."אפשר להזמין את הילד לשיחה.

לשבת ולשאול אותו מה שלומו? מה הוא היה רוצה לעשות? האם נראה לו שזה בסדר רק לשחק עם

המחשב?  
להראות  שיש עוד אופציות..


חשוב לשדר הרבה כבוד  וקבלה.  ובעיקר בלי לחץ.  

זיכרו-  אתם ההורים מהווים מודל עיקרי לחיקוי ולמידה.   התנהלו אתם כפי שהייתם רוצים שהילדים

שלכם יתנהלו. 




כל הזכויות שמורות לענת אשד